Gjennom to av mine facebookvenner har jeg fått vite at den konservative studenterforeningen Heimdal i Uppsala har blitt angrepet tre ganger i løpet av de siste to ukene. Ifølge en av mine facebookvenner gikk det seneste angrepet til slik: maskerte mennesker har prøvet å sparke inn dører og vinduer til Heimdals lokaler. Dette er meldt til SÄPO, Sveriges Kripos. Det er valg i Sverige i år – to valg faktisk, siden det er valg til EU-parlamentet denne vår, og valg til Riksdagen (parlamentet) i høst.

Hvem går til attakk mot en konservativ studenterforening? Jeg har vanskelig for å forestille meg noen annen enn svensk voldsvenstre. Noen innvender kanskje at det er ekstremhøyresiden (inntil videre lar jeg diskusjonen om hvorvidt nasjonalsosialister er venstre eller høyre ligge) som står for den største delen av politiske terroren i Skandinavia. Kanskje. I Sverige har de dog en meget aktiv voldsvenstre også. Arbeidsformidlere har blitt truet, de har gått til attakk imot politiske motstandere i Mälardalen, ikke bare så kalte ekstremhøyre, uten også liberalister. Og nå, attakkene i Uppsala mot en konservativ forening. Noe av dette rapporteres i mediene, men mye blir underrapportert. Den som vil vite mere, kan f. eks. google AFA+våld. Eller RF+våld.

Hvorfor går man til attakk mot Heimdal? Heimdal er ikke del av noe politisk parti, og har medlemmer som sympatiserer med, og er aktive i, flere forskjellige partier i Sverige. Handler dette om å skremme borgerlige og konservative personer innfor valgene i Sverige i år? Jeg vet ikke, men hva skal grunnen ellers være? Vi kan også huske at mange i Sverige mener at ”självförsvar är alltid antifacism”. På hvilken måte skulle det ha vært selvforsvar å angripe Heimdal?

Vold som politisk metode må aldri godtas. I en demokrati må ytringsfrihet være en hjørnestein. I Sverige er dog det offentlige samtal veldig trangt, selv sammenlignet med Norge, for ikke å snakke om Danmark og Finland. Om Sverige er en demokrati, eller en demokratur, kan man spørre seg. Jeg håper at det svenske politi finner ut hvem som har gjort dette, og at de straffes for dette.

Leseforslag: Mikael Jalving, Absolut Sverige.

Oppdatering: Upsala Nya Tidning skriver om det her.

